Toelichting concert van Amphion op zondag 18 November 2018 om 15 uur.
In dit concert gaat Kamerkoor Amphion op reis naar het moederland van de klassieke muziek en haar hoofdstad Wenen waar componisten zich door de eeuwen heen toe aangetrokken voelden: Oostenrijk.
Dit land tussen de zee en de bergen en de lieflijke heuvels langs de Donau heeft door de veelkleurige invloeden van de Habsburgse ‘veel-volken-staat’ een rijke muziekcultuur ontwikkeld. Deze traditie, die voortkwam uit de cultuur bij het hof, de kerken en de volksmuziek van het platteland, is tot op de dag van vandaag populair en wordt veel uitgevoerd op festivals, bij missen en bij het beoefenen van koormuziek overal ter wereld.
Tegenwoordig hebben Oostenrijkse componisten en arrangeurs die geïnteresseerd zijn in middeleeuwse muziek en volksmuziek, deze oude liederen in een nieuw jasje gestoken en hun melodieën verder ontwikkeld.
In dit programma doet Amphion een poging om een klein overzicht te geven van het veelomvattende repertoire van de Oostenrijkse koormuziek door de eeuwen heen.
Het koor begint de middag met bewerkingen van middeleeuwse liederen door Johann Nepumuk David. Hierna volgt de vroege renaissancemuziek van Heinrich Isaak met zijn lange uitgebreide polyfone melodieën. Met het bekende ‘Innsbruck ich muss dich lassen’ gaat de reis verder naar de grote namen van de Weense klassieke muziek, Mozart en Haydn. Hun koormuziek is vooral bekend van de missen en motetten, maar er zijn ook juweeltjes van wereldse muziek met veel humor en esprit.
De misschien belangrijkste Oostenrijkse componist voor koormuziek in de 19e eeuw is Anton Bruckner. Hij is bekend door zijn 9 grote symfonieën. Zijn werken voor koor horen thuis in de katholieke kerkmuziek. Toch wijzen deze door hun interessante harmonieën, ook al de weg naar de 20e eeuw, waar componisten zoals Wolfgang Sauseng (Psalm 131) en ook Anton Heiller met zijn bewerking van het lied ‘O Jesu, al mein Leben bist du’ de traditie voortzetten.
Veel van de teksten van deze werken zijn in het Latijn, maar Amphion heeft zich ook toegelegd op Duitstalige poëzie, bijvoorbeeld in de teksten van de bekende karikaturist Wilhelm Busch die door Friedrich Doppelbauer met veel humor op muziek zijn gezet.
Tevens krijgt de Sloveense taal, die nog altijd in delen van het zuiden van Oostenrijk wordt gesproken, met het indrukwekkende tweetalige gedicht ‘Darovanje mesecu’ van Markus Krainz een muzikale plek. Een andere bijzonderheid op deze reis door het muzieklandschap van Oostenrijk is een vroege compositie van György Ligeti. De in Roemenië geboren Hongaarse componist behoort tot de avant-garde van de 20e eeuw. Hij heeft door de onrust in Hongarije in 1956 zijn ‘heimat’ in Oostenrijk gevonden.
Sloterkerk, Osdorperweg 28, 1066 EL Amsterdam