van Thymenszoon tot Tijmen

van Thymenszoon tot Tijmen


Evenementgegevens


“Koormuziek van eigen bodem” dat is het thema van het volgende programma van kamerkoor Amphion. Hierbij moeten wij vooral denken aan de tijd van de Nederlands Vlaamse muziek uit de 15de en 16de eeuw waar grote namen zoals Josquin Desprez, Orlando di Lasso, Heinrich Isaac en Adriaan Willaert de muziekwereld van Europa beheersten en hun invloed tot ver over de grenzen van Nederland uitbreidden. Wie door de straten van het oude Amsterdam zuid loopt leest daar op de straatnaamborden namen die ons bekend in de oren klinken (Jacob Obrecht, Cornelis Schuyt, J.P. Sweelinck enz.). Maar hoe klonk hun muziek en waar werd deze in die tijd uitgevoerd? De meeste koormuziek was natuurlijk geschreven om te gebruiken tijdens missen en bij kerkelijke plechtigheden. Maar het was heel gangbaar om melodieën van een psalm ook nog eens van een wereldse tekst te voorzien en buiten de kerk te zingen. Kamerkoor Amphion geeft in dit concert aandacht aan beide manieren van uitvoeren en begeeft zich op een kleine reis door deze gouden eeuw van de muziekgeschiedenis.

Ongeveer 400 jaren later vormde zich, rond de in Haarlem geboren componist en organist Hendrik Andriessen en zijn leerlingen Herman Strategier en Albert de Klerk, een groep componisten. Zij sluiten zich aan bij de stille, evenwichtige en contemplatieve natuur van de polyfonie uit die oudere tijd. Dit leidde tot een vernieuwing van de kerkmuziekstijl in de 20ste eeuw, waarin getracht werd onnodige klankstapelingen en overdadige rhythmische bewegingen te vermijden, en tot een vooral op het melodische element gerichte tekstbehandeling te komen.

In het concert van Amphion hoort u 2 verklankingen van psalm 121. De een is van  J.P. Sweelinck, een toonzetting in de polyfone stijl van de 17de eeuw. De ander van Daan Manneke, een leerling van o.a. Olivier Messiaen en een van de belangrijkste koor-  en kerkmuziekcomponisten van onze tijd. Beide werken zijn in het frans wat een interessante vergelijking toelaat.

Het kamerkoor Amphion heeft voor dit concert ook een compositieopdracht van twee motetten gegeven aan de talentvolle Amsterdamse componist Tijmen van Tol (25) en verheugt zich er op, deze voor het eerst aan het publiek te mogen presenteren.

 

Kamerkoor Amphion

Reacties zijn gesloten.