«Un cygne avance sur l’eau»  Kamerkoor Amphion heeft voor het voorjaarsprogramma van 2016 een veelkleurig tableau van Franse a capella koormuziek samengesteld. Het oudste stuk dat het koor zingt, is meteen ook het langste: ‘Sequentia Dies Irae’ van Antoine Brumel (ongeveer 1460 – ongeveer 1520). In dit stuk wisselt Brumel meerstemmige melodielijnen af met het

Maurice Duruflé: Requiem Kamerkoor Amphion zingt over (on)sterfelijkheid Kamerkoor Amphion zingt in november het indrukwekkende en ontroerende ‘Requiem’ van Maurice Duruflé (1902-1986) met orgel. Het koor brengt ook de hymne ‘Funeral Ikos’ van John Tavener (1944-2013) en het fraaie lied ‘Go, lovely rose’ van de hedendaagse componist Eric Whitacre ten gehore. Het Requiem van Duruflé

30 jaar Kamerkoor Amphion Spaanse, Sefardische en Hebreeuwse liederen Het Amsterdamse Kamerkoor Amphion viert in 2017 zijn dertigjarig jubileum met een feestelijk concert op zaterdagavond 13 mei in de Oranjekerk. Vertrekpunt van het concert is Spanje en de Spaanse taal. Het koor reist al zingend door de tijd en langs de Middellandse zee met naast

Heavenly joy! Een profaan en religieus a capella-programma met Britse en naar Engeland geëmigreerde componisten uit de 17e t/m de 21e eeuw. Dit najaar steken wij de zee over en neemt Kamerkoor Amphion u mee naar Engeland en Schotland. Voor de samenstelling van ons programma konden wij putten uit de rijke Engelse koortraditie en beginnen

Amphion gaat Oostwaarts! In dit concert neemt Amphion u mee richting het oosten, alwaar we neerstrijken in Zweden, Letland, Estland en Rusland. Dit levert een avontuurlijk en afwisselend programma op, dat begint in de Romantiek en eindigt in de 21e eeuw. Ook vrouwelijke componisten worden niet vergeten. Zo klinkt er naast muziek van Pjotr Tsjaikovski

Toelichting concert van Amphion op zondag 18 November 2018 om 15 uur. In dit concert gaat Kamerkoor Amphion op reis naar het moederland van de klassieke muziek en haar hoofdstad Wenen waar componisten zich door de eeuwen heen toe aangetrokken voelden: Oostenrijk. Dit land tussen de zee en de bergen en de lieflijke heuvels langs

“Koormuziek van eigen bodem” dat is het thema van het volgende programma van kamerkoor Amphion. Hierbij moeten wij vooral denken aan de tijd van de Nederlands Vlaamse muziek uit de 15de en 16de eeuw waar grote namen zoals Josquin Desprez, Orlando di Lasso, Heinrich Isaac en Adriaan Willaert de muziekwereld van Europa beheersten en hun

“Alle grote musici componeren vanuit de liederen van het eenvoudige volk”. Dit schreef de Tsjechische componist Antonin Dvořák in 1893 toen hij al geruime tijd in Amerika woonde en daar de opdracht had om muziek te creëren die “typisch Amerikaans” zou moeten zijn. En verder schreef hij: “Zelf heb ik me beziggehouden met de nagenoeg